Zeleninu si ceníme zejména pro přítomnost nerostných látek a vitamínů.Ze zdravotního hlediska si ceníme obsahu vitamínů jako jsou provitamíny A, vitamín C a vitamíny skupiny B, které usměrňují výživové pochody v těle a chrání organismus před poruchami zdraví. Významný je obsah nerostných látek, zejména dralíku, sodíku, železa a vápníku, které mimo jiné přispívají k udržení zásaditosti krve.
Některé zeleniny obsahují sirné sloučeniny (zelí, chřest, kapusta, květák). Jejich nepříjemný zápach odstraníme vařením v odkrytých nádobách. Lepším způsobem je však zeleninu před vařením spařit horkou vodou tj. "blanžírovat" i za cenu ztráty menšího množství cenných látek.
Zelenou zeleninu (špenát, fazolové lusky, růžičková kapusta aj.) vaříme ve větším množství vody v odkryté nádobě, aby si zelenina zachovala svoji původní barvu. V zakryté nádobě totiž nemohou vyprchat uvolňující se těkavé kyseliny, které pak reakcí s jinými sloučeninami obsaženými v zelenině způsobují její zhnědnutí.
Nejlépe stravitelné jsou zeleniny vařené, méně již dušené na tuku a těžce zeleniny smažené.



Dušená cibule
6 větších cibulí, 2 lžíce oleje, sůl

Oloupanou cibuli nakrájíme na kolečka, která ještě přepůlíme a vložíme do pekáčku s dobře přiléhající poklicí. Polijeme olejem, osolíme a dusíme asi 10 minut. Není-li cibule dost šťavnatá, mírně ji ještě před dokončením podlijeme.
[top]


<<< zpět