Zeleninové směsi: Zeleninu si ceníme zejména pro přítomnost nerostných látek a vitamínů.Ze zdravotního hlediska si ceníme obsahu vitamínů jako jsou provitamíny A, vitamín C a vitamíny skupiny B, které usměrňují výživové pochody v těle a chrání organismus před poruchami zdraví. Významný je obsah nerostných látek, zejména dralíku, sodíku, železa a vápníku, které mimo jiné přispívají k udržení zásaditosti krve.
Některé zeleniny obsahují sirné sloučeniny (zelí, chřest, kapusta, květák). Jejich nepříjemný zápach odstraníme vařením v odkrytých nádobách. Lepším způsobem je však zeleninu před vařením spařit horkou vodou tj. "blanžírovat" i za cenu ztráty menšího množství cenných látek.
Zelenou zeleninu (špenát, fazolové lusky, růžičková kapusta aj.) vaříme ve větším množství vody v odkryté nádobě, aby si zelenina zachovala svoji původní barvu. V zakryté nádobě totiž nemohou vyprchat uvolňující se těkavé kyseliny, které pak reakcí s jinými sloučeninami obsaženými v zelenině způsobují její zhnědnutí.
Nejlépe stravitelné jsou zeleniny vařené, méně již dušené na tuku a těžce zeleniny smažené.



Kebab na grilu
1 velká červená paprika, 1 velká zelená paprika, 1 velká oranžová paprika, 1 velká cuketa, 4 mladé lilky, 2 střední červené cibule, 2 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce olivového oleje, 1 rozetřený stroužek česneku, sůl, pepř

Papriky překrojte na poloviny, zbavte je semínek a nakrájejte na stejné kousky o šířce asi 2,5 cm. Cuketu očistěte, podélně rozkrojte na poloviny a pokrájejte na stejně tlusté kousky. Papriky i cuketu dejte do misky. Lilky očistěte a podélně rozkrojte na čtvrtiny. Obě cibule oloupejte a pak každou rozkrojte na 8 zhruba stejných klínků. Přidejte do mísy pokrájený lilek a cibuli. V malé misce ušlehejte citronovou šťávu, olivový olej, česnek, sůl a pepř. Zálivkou přelijte zeleninu a zamíchejte, aby se rovnoměrně obalila. Zeleninu napíchejte na špejle, rozmístěte na mřížku grilu a pečte za častého otáčení 10-12 minut, až zelenina začne měknout a mírně se opálí.
[top]


Zeleninová placka
70 g celozrnné mouky, 50 g vařených brambor, 1 jablko, 30 g vařeného květáku, lžíce ovesných vloček, sůl, majoránka, zázvor

Všechno smícháme a důkladně prohněteme. Vody dáme tolik, aby těsto bylo polotuhé. Těsto necháme chvíli odpočinout a potom pečeme na teflonové pánvi. Podáváme např. se zeleninovým salátem.
[top]


Holandský hrnec
pórek nebo cibule, solčanka, sladká a pálivá paprika, kurkuma, kari, bulgur, brambory, majoránka, červená čočka + mrkev,květák,brokolici,růžič.kapustu...

Na oleji osmahneme na kolečka nakrájený pórek, zasypeme solčankou, sl. a pál. paprikou, kurkumou a kari, přisypeme bulgur. Ještě chviku smažíme. Pak přidáme brambory na kostičky a zeleninu, kterou doma najdeme (mrkev,květák,brokolici,růžič.kapustu...)-vše promícháme,zalijeme horkou vodou a přidáme červenou čočku. Dochutíme majoránkou a vaříme doměkka. Podle potřeby podléváme vodou. Můžeme sypat nastrouhaným uzeným tofu.
[top]


Guláš ze zeleniny, pohanky, hub a ořechů
250 g celeru, mrkve a pastináku, cibuli, lžíci slunečnicového oleje, 125 g vlašských ořechů, 2 lžičky kmínu, 125 g pohanky, 2 lžičky sójové omáčky, pepř. Na omáčku: 2 lžičky oleje, cibuli, 250 g hub, 150 ml vody a červeného vína.

Na oleji smažíme 3 min. nakrájenou cibuli, přidáme houby a 2-3 min. podusíme. Přilijeme vodu a víno a 15 min. povaříme, až houby změknou. Směs zchladíme, rozmixujeme na hladkou omáčku. V kastrole rozehřejeme olej, osmahneme cibuli, přidáme na kostky nakrájené mrkev, celer a pastinák, ořechy, kmín a pohanku a 10 min. dusíme. Přilijeme omáčku, dle potřeby vodu a 30 min. povaříme. Ochutíme sójovou omáčkou, pepřem.
[top]


Lesklá zeleninka
750 g zeleniny (brambory, mrkev, petržel), 3 lžíce olivového oleje, 2 lžíce javorového sirupu, koření podle chuti, tymián, černý pepř, 50 g kešu oříšků, 30 g sezamových semínek

Zeleninu nakrájíme na malé kousky, rozložíme do připraveného pekáčku. Zalijeme olivovým olejem a smíchaným javorovým sirupem a vše dobře promícháme. Ochutíme kořením podle chuti a popř. okořeníme tymiánem. Pečeme v rozehřáté troubě při 200 - 220°C, v polovině pečení přidáme sezamová semínka a kešu oříšky.
[top]


Zeleninový špíz
1 balení sójových kostek, 6 lžíc sójového oleje, žampióny, zelená paprika, jablka, několik stroužků česneku, zálivka (2 lžíce sójové omáčky, 1 lžíce citrónové šťávy, 6 lžic vody, 2 lžíce cukru), sůl

Zálivku necháme přejít varem a vychladnout. Nabobtnalé sójové kostky přelijeme zálivkou a necháme v chladu odležet asi 2 hodiny. Papriku nakrájíme na proužky, žampióny pokrájíme na kkousky, aby se daly napichovat na špízové jehly, stejně tak jablka. Na špíz střídavě napichujeme sójové kostky, papriku, jablko, žampión a nakonec potřeme česnekem rozetřeným s olejem a se solí. Vložíme na rozpálený olej, přikryjeme a za občasného otáčení opékáme. Podle potřeby můžeme i podlít vodou nebo zbytkem zálivky. Vaříme asi 15 až 2é minut. Podáváme s rýží.
[top]


Kejda - zeleninový guláš
3 ks větších brambor , 1 velká cibule , 2 stroužky česneku , 2 papriky zelené , 1 brokolice na malé díly , 1 mrkev na proužky , vařené fazole , 1 velké rajče , rajský protlak (ne kečup) , chilli papričky , česnek na plátky , sůl , kmín

Brambory uvaříme do poloměkka i ve slupce na půlky a pak nakrájíme na kostky. Na pánev dáme olej, necháme zesklovatět cibulku s česnekem a pak postupně přidáme všechnu uvedenou nakrájenou zeleninu. Povaříme bez pokličky za míchání. Pak přidáme kmín, protlak, pepř a sůl a nakonec uvařené brambory a chvíli prohřejeme.
[top]


Zeleninový pilaf
200 g rýže, 200 g rostlinného másla, 100 g květáku, 50 g vařených brambor, 50 g zeleného hrášku, 50 g mrkve, 50 g fazolí, 2 cibule, 1/2 lžičky mletého zázvoru, 1/4 lžičky tlučeného kardamonu, 1/4 lžičky tlučeného hřebíčku, 1/2 lžičky mletého pepře

Nakrájenou cibuli osmažíme dozlatova na másle a vyjmeme. Pak postupně dusíme všechnu zeleninu a teprve hotové dáme dohromady. V osolené vodě uvaříme rýži a přidáme ji k zelenině. Důkladně promícháme se vším kořením a solí a dáme na chvíli dodusit do vyhřáté trouby. Hotový pilaf posypeme osmaženou cibulkou a podáváme.
[top]


Bulharské letní jídlo
210g baklažánů, 30ml oleje, 100g cibule, 15g mrkve, 20g celeru, 70g rajčat, 10g česneku, 5g zelené petržele, 2g soli, 1 bobkový list, 0,2g mletého pepře.

Baklažány umyjeme a nakrájíme na kousky 1,5 cm. Posolíme, necháme uležet 20 minut, omyjeme, necháme osušit a osmažíme na tuku. Cibuli nakrájenou na plátky podusíme na oleji, vodě se špetkou soli. Přisypeme nastrouhanou mrkev, celer a znovu dusíme. Přidáme část rajčat nakrájených nadrobno, česnek nakrájený na plátky a koření (bobkový list, zelená petržel a pepř). Na plech položíme baklažány a na ně na plátky nakrájená rajčata. Zalijeme vodou a tukem. Zapečeme. Podáváme studené.
[top]


Popské jídlo
250g červené cibule, 20g žluté cibule, 20ml oleje, 10g mrkve,15g celeru,40g rajčat, 5ml vína, stroužek česneku, 1g sladké papriky, mletý pepř, bobkový list, zelená petržel, sůl, rajský protlak, mouka.

Do studeného tuku s malým množstvím vody a soli vložíme nadrobno nakrájenou cibuli, mrkev a celer nakrájený na kousky. Podusíme a vložíme česnek s malým množstvím vody. Znovu podusíme a podle potřeby dolijeme vodou. Jakmile cibule změkne vsypeme sladkou papriku, zamícháme, vlijeme rozředěný rajský protlak, víno a rozředíme vodou. Jakmile je jídlo uvedeno do varu přidáme bobkový list, pepř a nadrobno nakrájená rajčata. Dodusíme. Zahustíme moukou rozmíchanou ve vodě a posypeme nadrobno nakrájenou zelenou petrželí.
[top]


Kopřivy s rýží
1 kg kopřiv, 200g rýže, 100ml oleje, 100g pórku, 2 rajčata, 1 lžička sladké papriky, sůl.

Nadrobno nakrájenou cibuli podusíme v tuku do změknutí a zahustíme sladkou paprikou. Přidáváme postupně rajčata nakrájená nadrobno, omyté a nakrájené kopřivy, které zalijeme teplou vodou. Při varu vložíme rýži. Jídlo osolíme a vaříme na mírném ohni.
[top]


Dobrudžanské jídlo
240g paprik, mrkev, celer, olej, 200g cibule, 60g rýže, 320g rajčat, pálivá paprika, zelená petržel, pepř, sůl.

Nadrobno nakrájíme cibuli, mrkev a celer a vložíme je do studeného tuku s malým množstvím vody a soli. Dusíme až do vypaření vody potom vložíme papriky nakrájené na plátky, rajčata a neuvařenou rýži. Rozmícháme s horkou vodou v poměru 3 díly horké vody k 1 dílu studené vody. Posypeme zelenou petrželí, pálivou paprikou a zapečeme. Hotové jídlo ochutíme pepřem, přikryjeme pokličkou a necháme odstát 10 minut.
[top]


<<< zpět