Sója má vysoký obsah bílkovin (35 - 50%), tuků s cennými mastnými kyselinami (20%), asi 24% sacharidů. Vysoký je podíl provitaminu A, vitamínů Bl, B2, B12, niacinu, vitaminu E, K, biotinu. Z minerálních látek obsahuje vápník, hořčík, fosfor, draslík, síra, železo, měď, mangan, dále cholin, saponiny aj. Sójové výrobky, zvláště pak klíčky, jsou proto prospěšné revmatikům, při artrózách, diabetikům, alergikům. Posilují nervový systém a krevní oběh a tak dále a tak dále. U naklíčených sojových bobů vzroste mnohonásobně obsah vitamínů.

Tofu patří mezi mnohoúčelovou potravinu. V Asii byla používána již před 2000 lety. Dnes je známá i v západním světě. Tofu se vyrábí rozemletím uvařených sojových bobů na sojové mléko, které se pak sráží nerostným syřidlem (síranem vápenatým).
Pokud potřebujeme tofu měkké, např. na krémy či pomazánky, dáme ho na 10 minut do vařící vody.

Tempeh se připravuje ze sójových bobů přídáním bakteriální kultury Bakteri rhyzopus oryzae. Výsledkem fermentace je sójový sýr se šedomodrou ušlechtilou plísní. Je ceněn pro vysoký obsah lehce stravitelných bílkovin, vápníku, fosforu, železa a vitamínu B12, jenž vzniká díky činnosti bakterií. Je velmi lehce stravitelný a vhodný pro děti a sportovce, i pro pacienty s trávícími problémy, pro rekonvalescenty. Je ideální náhradou masa, vajec a sýrů. Neobsahuje žádný cholesterol a je nízkotučný. Pro svůj obsah 157 kalorií ve 100 gramech může být zařazen do všech redukčních diet.

Seitan je rostlinná bílkovina z pšeničné mouky. Pšenice obsahuje asi 10% bílkovin. V obchodech se zdravou výživou lze koupit již hotový seitan - natural, seitanové karbenátky, řízky, nebo seitan zavařený ve sklenicích. Seitan bychom měli zařazovat do jídelníčku 1x týdně v létě, a 2-3x týdně v zimním období.



Houbová sója
400 g sterilovaných sójových bobů, 100 g cibule, 100 g pórku, 100 g čerstvé papriky, 30 g sušených čínských černých hub, 2 ks řapíkatého celeru, 50 g oleje, 8 stroužků česneku, 1-2 lžíce mouky do 1 dl vína, 4 lžíce sojové omáčky, sůl

Houby namočíme do studené vody a po půl hodině scedíme a nakrájíme na kousky, stejně jako zeleninu. V hluboké pánvi rozpálíme olej a vsypeme postupně krájený česnek, cibuli, pórek, celer, papriku a houby. Po osmahnutí přidáme scezené boby, povaříme, ochutíme solí, vlijeme víno s moukou a sojovou omáčku. Krátce povaříme a podáváme s pečivem nebo rýží.
[top]


Sojový řízek
Sojové plátky, hladká mouka, strouhanka, olej.

Sojové plátky uvaříme podle návodu. Připravíme těstíčko: hladkou mouku dobře smícháme s vodou a 5min. necháme odpočívat. Uvařené sojové maso obalíme v tomto těstíčku a potom ve strouhance a smažíme po obou stranách. Podáváme s bramborami a čerstvou zeleninou.
[top]


Segedínský guláš
Sojové maso, olej, cibule, sojová omáčka, sladká paprika, kysané zelí, bobkový list, nové koření, cukr, sojové mléko.

Sojové maso necháme nabobtnat a poté uvaříme podle návodu s větším množstvím sojové omáčky. Mezitím na cibuli zpěníme tuk se sladkou paprikou. Po 10ti minutách přidáme opláchnuté zelí a ještě chvíli dusíme s novým kořením a bobkovým listem. Dosladíme a smícháme se sojovým masem (bez omáčky, v níž se vařilo). Před podáváním můžeme přidat sojové mléko v prášku.
[top]


Rýže se sojovým masem
Sojové kostky, rýže, kari, olej, česnek, sladká paprika, máta, rajská šťáva.

Uvaříme rýži s kari a trochou oleje. Připravíme sojové kostky podle návodu na sáčku. Když jsou uvařené, necháme je trochu vychladnout a na krájíme na drobné kousky. Na pánvi zpěníme prolisovaný česnek, kari, sladkou papriku a čerstvou, mraženou nebo sušenou mátu. Přidáme rajskou šťávu (protlak) a vodu a chvíli vaříme. Pak přisypemesojové maso a ještě chvíli vaříme, aby se omáčka vpila.
[top]


Guláš ze sojového masa
500g sojových kostkek, 2 lžíce oleje, 1 cibule, 1 lžička sladké papriky, sůl, 1/4 až 1/3 l vody, hladká mouka, majoránka, česnek.

Na rozehřátém oleji zpěníme cibulku, přidáme papriku, promícháme a zalijeme vodou. Přivedeme k varu, oslíme, přidáme utřený česnek. Tímto základem zalijeme sojové maso, jež jsme uvařili ve slané vodě. Necháme přikrytév chladnu 12 hodin. Soja tak přijme chuť. Po 12ti hodinách maso vyjmeme a nálev schováme. Maso vymačkáme a osmahneme. Přidáme trochu vody a půl hodiny dusíme, až se všechna voda vydusí. Zasypeme hladkou moukou a ještě chvíli smažíme. Poté zalijeme nálevem a vše povaříme.
[top]


Sojové kostky v dušené mrkvi
Sojové kostky připravené podle návodu, cibule, 1/2kg mrkve, sůl, pepř,, kmín, 2lžíce polohrubé mouky.

Na rozehřátém oleji zpěníme cibulku, přidáme na hrubém struhadle nastrouhanou mrkev, sůl, pepř a kmín. Dusíme pod pokličkou do měkka, podléváme a mícháme. Do měkké mrkve přidáme připravené sojové maso, promícháme, zahustíme dvěmi lžicemi polohrubé mouky a krátce dusíme. Podáváme s pečivem a nebo bramborami.
[top]


Sojová sekaná
Sojový granulát, strouhanka, mouka, cibule, česnek, sůl, majoránka, mletý pepř, olej.

Slité uvařené sojové maso smícáme se strouhankou, moukou, cibulí, nadrobno nakrájeným nebo prolisovaným česnekem, solí, majoránkou a trochou pepře a oleje. Hmota se vytvaruje do bochánku a vloží do tukem vymazaného pekáčku. Peče se asi 20 minut a podává se s bramborami.
[top]


Sója s houbami a rýží
100 g sóji, 2 cibule, 3 stroužky česneku, 1 bobkový list, 100 g hub, lžíce rostl. másla, petrželová nať, sůl, lžíce oleje, 100 g rýže, sójová omáčka

Přebranou, propranou a namočenou sóju uvaříme s jednou cibulí, česnekem a bobkovým listem doměkka. Scedíme a přísady odstraníme. Mezitím na másle podusíme očištěné a na plátky pokrájené houby, přidáme sůl a jemně nasekanou petrželku. Zvlášť v kastrolku na oleji zesklovatíme nadrobno nakrájenou cibuli, přidáme přebranou a propláchnutou rýži a přelijeme ji dvojnásobným množstvím vody, do ní přidáme kávovou lžičku sójové omáčky. Lehce vmícháme uvařenou a scezenou sóju a podušené houby, osolíme a společně podusíme, dokud se všechna voda neodpaří. Podáváme se zeleninovým salátem.
[top]


Sójová kaše
300 g uvařených sójových bobů, 2 polévkové lžíce slunečnicového oleje, 30 g hladké sójové mouky, 50 g cibule, mořská sůl, 5 stroužků česneku, pažitka

Na oleje zpěníme nadrobno nakrájenou cibuli, přidáme sójovou mouku a uděláme zápražku. Pomleté uvařené sójové boby zahustíme cibulovou zápražkou, osolíme a přidáme rozetřený česnek. Ozdobíme posekanou pažitkou.
[top]


Sójové chilli s fazolemi
50 g sojového granulátu bez příchutě , 23 rajčata , 250 g sterilovaných červených fazolí , 50 g nakládaných kukuřičných zrn , 1 kapie , 1 cibule , 2 stroužky česneku , olivový olej , 3 lžíce rajčatového protlaku , 150 ml zeleninového vývaru , chilli paprička , sůl , mleté chilli , petrželka

Sóju namočíme na 20 minut do vývaru, pak scedíme a propláchneme a necháme okapat. Oloupaná rajčata překrájíme, vybereme střed a masitou část nakrájíme na nudličky. Cibuli a česnek pokrájíme na plátky. Na rozpáleném oleji orestujeme cibuli a česnek a papriky, přidáme rajčatový protlak a polovinu vývaru, rozmícháme a vaříme 15 minut. Do zeleninového základu přidáme sójový granulát, rajčata, zbytek vývaru, sůl, pokrájení chilli papričku. Promícháme, povaříme 15 minut a nakonec vmícháme fazole a kukuřici.
[top]


Tofu na paprice
400 g tofu, 1 velká cibule, 2 lžičky mleté sladké papriky, 1/2 lžičky sušeného libečku, 1 lžička Vegy, špetka zázvoru, 2 lžíce oleje, 1/3 l sojového mléka, hladká mouka, mořská sůl

Tofu nakrájíme na plátky asi 1 cm. Jemně nakrájenou cibuli osmažíme na oleji, přidáme mletou papriku, Vegu a koření a lehce osmahneme. Zalijeme asi 2 dcl vody a chvilku provaříme. Vložíme tofu, podusíme a dáme do chladna asi 2 hod. naležet. Pak plátky tofu vyjmeme, mouku rozšleháme v sojovém mléce a spolu s marinádou za stálého míchání uvaříme omáčku. Vložíme tofu a prohřejeme. Podáváme s rýží natural nebo s celozrnnými těstovinami.
[top]


Tofu nákyp
strouhanka, polohrubá mouka, sójové mléko, sójová mouka, tofu (1bal uzeného, 1bal bylinkového), sůl, solčanka, sladká paprika + např. květák, brokolice adod.

Na oleji zpěníme 3-4 lžce strouhanky a 2 lžíce polohrubé mouky-osmahneme dozlatova. Zalijeme 3dcl vody a 3dcl sójového mléka, zamícháme a přidáme 2-3 lžíce hrubé sójové mouky. Mícháme. Když směs začne vařit a houstnout přidáme sůl, solčanku a sl. papriku. Promícháme a přidáme nastrouhané tofu (1bal uzeného, 1bal bylinkového) - opět promícháme a podle chuti dochutíme. Směs předáme do zapékací misky (vymaz.olejem a vysypan. strouhankou). Zapečeme dozlatova - asi tak hodinu. Pak necháme trochu vychladnout a podaváme. Do směsi je možné přidat např.květák nebo brokolici.
[top]


Salát z tofu "alla caprese"
5 - 6 ks tofu nakrájených na 1/2 cm plátky , 2 rajčata , pepř , petrželka kudrnka , olivový olej , česnek , ocet balsamico , listy salátu na ozdobu

Tofu nakrájíme na 1/2 cm plátky a střídavě je s kolečky rajčat naklademe po obvodu talíře. Připravíme dresink z bylinek, octa, česneku a pepřem a promícháme. Plátky sýra tofu a rajčata na talíři zakapeme dresinkem. Případně ještě vše, již na talíři, postříkáme balsamikovým octem a ochutíme drceným pepřem. Do středu talíře umístíme jako ozdobu zelené listy hlávkového salátu.
[top]


Přírodní tofu smažené
Přírodní tofu, sojová omáčka, cibule, česnek, olej, rýže, zelenina.

Z tofu vymačkáme přebytečnou vodu a nakrájíme na kostičky. Ty pak přidáme do misky a zalijeme vodou se sojovou omáčkou a přidáme na kolečka nakrájenou cibuli a jeden stroužek nasekaného česneku. Necháme několik hodin uležet, pak necháme okapat a fritujeme nebo smažíme ve větším množství oleje, zlatavé kostičky přimícháme do vyřené rýže se zeleninou (hrášek, mrkev, kukuřice apod.), zdobíme zeleným pórkem. Tofu kostičkymísto smažení můžeme 8-15min. povařit v nálevu.
[top]


Obalované tofu s okurkou

Tofu nakrájíme na 4 asi 2cm silné díly. Do každého vsuneme kousek okurky a obalíme v trojobalu: hladká mouka, voda, strouhanka a osmažíme.
[top]


Tofu smaženice (náhrada vaječné smaženice)
100g TOFU, 1 středně velká cibule, sójová omáčka, oregáno, mořská sůl, 3 lžíce rostlinného oleje

Nakrájenou cibuli lehce podusíme na oleji, mícháme spolu s nakrájenou TOFU na kostičky, dochutíme sójovou omáčkou a oregánem, osolíme. Krátce osmažíme a podáváme jako klasickou smaženici s krajícem celozrnného chleba. Pokud při smažení přidáme špetku kurkumy , celá smaženice dostane ještě lákavější vzhled.
[top]


Sečuan tofu
1 balíček tofu, 6 šálků oleje canola (nebo jiného neochuceného oleje), 1 šálek shoyu, 1 šálek vody, zázvorová šťáva.

Tofu nakrájíme na trojúhelníky. Ohřejeme wok (čínskou pánev), přidáme olej. Smažíme tofu ponořené v oleji do zlatohněda po každé straně. Vyjmeme a vysušíme na papírových ubrouscích. Okořeníme povařením v shoyu, vodě a zázvorové šťávě.
[top]


Přírodní tofu smažené

Z tofu vymačkáme přebytečnou vodu a nakrájíme na kostičky. Ty pak dáme do misky a zalijeme vodou se sojovou omáčkou a přidáme na kolečka nakrájenou cibuli a jeden stroužek nasekaného česneku. Necháme několik hodin proležet, pak necháme okapat a fritujeme nebo smažíme ve větším množství oleje. Zlatavé kostičky přimícháme do vař. rýže se zeleninou (hrášek, mrkev, kukuřice apod.), zdobíme zeleným pórkem. Tofu kostičky místo smažení můžeme povařit v nálevu 8-15 min.
[top]


Tofu - sladký krém pro děti

300-400g tofu povaříme se špetkou soli. Potom přidáme 2 šálky nastrouhaných jablek, 1/2 šálku povařených rozinek (se špetkou soli), trošku citrónové šťávy, oříškové máslo nebo opražené nastrouhané lískové oříšky, na špičku nože skořice, může se přidat i ječný slad (sladěnka). Vše rozmixujeme do hladkého krému. Krém je vhodný na lívanečky, omelety ap
[top]


Salát z tofu s brokolicí

Rozmačkáme přírodní tofu. Na osmahnutou cibuli nastrouháme uzené tofu, přidáme vařenou brokolici nebo můžeme dá petrželku nebo pórek.
[top]


Zapékaný tempeh
Tempeh, olej, koření, zeleninový vývar, "miso"

Nastrouhaný tempeh nebo nakrájený na malé kostky či plátky zapékáme v troubě přibližně 30min. nebo pražíme v tlustostěnném hrnci do zhnědnutí. Teplý tempeh je nyní připraven přijmout různé chutě. Promísíme jej pořádně s malým množstvím oleje a přidáme koření podle chuti. Když nechceme použít olej, doporučuje se postupovat obdobně s trochou zel. vývaru ochuceného misem. Po dochucení se může tempeh ještě mírně pražit.
[top]


Smažený tempeh se zelím
Tempeh, olej, cibule, kysané zelí, sojová omáčka, rýže.

Přírodní tempeh rozkrojíme na půl, pak na plátky silné 2mm. Ofritujeme do zlatova a křupava. Na pánvi osmahneme cibuli nakrájenou na plátky, přidáme kysané zelí a povaříme. Přimícháme smažený tempeh, dochutím soj. omáčkou. Podáváme s rýží.
[top]


Tempeh s mrkví
Tempeh, olej, cibule, mrkev, rozinky, arašídy, pórek (nebo čínské zelí).

Přírodní tempeh podélně rozkrojíme na dvakrát a na plátky asi 2-3 mm silné, ofritujeme dozlatova. Na pánvi osmahneme mrkev nakrájenou na kousky, na osmaženou cibuli přidáme smažený tempeh, mrkev, rozinky, arašídy. pórek nebo čínské zelí. Prohřejeme. Zalijeme zálivkou dle chuti: voda, sojová omáčka, jablečný koncentrát, pálivá paprika, maizena. Povaříme, podáváme s rýží nebo s bramborami.
[top]


Výroba seitanu
1 kg bílé mouky, 1/2 l vody

Vypracujeme těsto, které necháme jednu hodinu odpočívat. Potom začneme s vymýváním. Těsto vložíme do mísy s teplou vodou a rukama je hněteme tak dlouho, až se začne uvolňovat obilný škrob. Voda zbělí a těsto se začne trhat. "Mléčnou" vodu opatrně slijeme a nalijeme novou. Promývání těsta opakujeme asi čtyřikrát. Naposledy použijeme vodu studenou. V míse zbude asi třetina těsta, což už je čistý lepek, který můžeme ochutit sójovou omáčkou, kořením nebo obarvit šťávou z červené řepy.
[top]


Vaření seitanu
1 kg bílé mouky, 1/2 l vody

Seitan vaříme podobně jako knedlíky, buď vcelku nebo nakrájený na kousky. Do hrnce s vodou vložíme kořenovou zeleninu a koření, např. libeček, bobkový list, česnek, sójovou omáčku, wurzl, bazalku. Ze zeleniny volíme mrkev, petržel, cibuli, zelí, celer, kedlubnu, řasu kombu, arame. Vaříme jednu hodinu. Seitan vyjmeme z hrnce a dále zpracováváme. Vývar, který obsahuje velké množství minerálů, můžeme použít jako základ polévky.
[top]


Seitan, co za pěkného počasí chutná jako filé /od Holdena Caulfielda
1 větší cibule, cuketa, 1 balení seitanu, sůl, olivový olej, rostlinný olej, voda, bazalka sušená, 1 bobkový list, sójová omáčka

Cibuli nakrájíme na kolečka, dáme do zapékací mísy a podlijeme trochou rostlinného oleje. Přidáme cuketu nakrájenou na slabší plátky, přidáme 1ks bobkového listu. Na tuto směs pokládáme plátky seitanu, pokapeme olivovým olejem, posypeme bazalkou a zakapeme trochou sójové omáčky. Dáme do rozpálené trouby přikryté zapéct. Po chvíli pečení podlijeme vodou. Necháme cca 15min. dusit a poté necháme chvíli bez pokličky, aby se udělala "kůrčička". Za pěkného počasí a s trochou šikovnosti jídlo chutná jako filé.
[top]


Seitan na houbách
1 ks seitanu natural, 2 cibule, 1 hrnek sušených hub, česnek, 2 pl sójové omáčky shoyou, 1/2 čl koření "tekka", 1 čl tymánu, olej

Na oleji osmažíme cibuli, přidáme nakrájený seitan, předem namočené houby a koření. Podlijeme trochou vody a dusíme cca 30 minut. Zahustíme škrobem (arowroot) nebo moukou. Podáváme s celozrnnými knedlíky a zelným salátem.
[top]


Svíčková
2 cibule, 3 mrkve, 2 petržele, 1 menší celer, olej, bobkový list, nové koření, 1 pl sójové omáčky tamari, 1 pl umeocta, 1 ks seitanu, 1 sójová smetana Provamel, citrón

Na oleji osmažíme cibuli, podlijeme vodou a přidáme zeleninu, koření a seitan. Dusíme asi 30 minut. Seitan vyjmeme a nakrájíme na plátky. Vyjmeme bobkový list a nové koření. Omáčku rozmixujeme, ochutíme sójovou smetanou a citrónovou šťávou. Potom ji ještě uvedeme do varu a zahustíme moukou. Podáváme seitan, svíčkovou omáčku, celozrnný knedlík, plátek citrónu a brusinky.
[top]


Seitanové plátky na zázvoru
1 balíček seitanu special, 2 lžíce oleje, 2 velké cibule
směs: 1 lžička maizeny, 1 lžíce sojové omáčky, trochu zázvoru + zředit vodou asi na 2 dcl

Cibuli nahrubo pokrájíme - podélně, plátky seitanu pokrájíme na kousky. Na oleji osmažíme cibuli do sklovita, přidáme seitan prohřejeme a zalijeme směsí sojové omáčky, maizeny a zázvoru. Lze přidat i trochu drceného kmínu nebo vegety. Vaříme asi 5 minut.
[top]


Seitan jako Čína

Seitan special nakrájíme na nudličky. Na oleji osmahneme zeleninu dle libosti, např. pórek, cibuli, papriky, žampióny, mrkev. Koření lze použít také dle chuti jako na čínu. Seitanové nudličky se zeleninou prohřejeme a zalijeme zředěnou sojovou omáčkou s maizenou, povaříme. Podává se s rýží i brambory.
[top]


Seitan natural guláš

Seitan nakrájíme na kostky. Osmahneme cibuli, přidáme houby nebo mrkev. Přidáme seitan, dle chuti okořeníme kmínem, majoránkou, sojovou omáčkou. Zahustit, podávat s rýží i jinou přílohou.
[top]


<<< zpět