Těstoviny sušené nebo čerstvé nabízejí nepřeberné množství kombinací a způsobů přípravy. Jsou jednoduché a rychlé na přípravu, a přesto z nich lze vykouzlit jedinečný kulinářský požitek. Dokonce i Světová zdravotnická organizace a odborníci na zdravou výživu zdůrazňují jejich vysokou nutriční hodnotu a nízký počet kalorií. Byla provedena celá řada studií, které prokázaly, že těstoviny mohou snižovat obsah cholesterolu v krvi a zmírňovat některé cévní problémy. Jsou také vhodným zdrojem energie pro lidský organismus, neboť mu dodávají potřebné uhlohydráty, proteiny a vitaminy. Navíc jsou přímo ideální součástí stravy sportovců při tréninku a před závodem, protože slouží jako zásobárna energie s velmi nízkým obsahem tuků.

Serotonin, hormon klidu a pohody, se v těle syntetizuje pomocí aminokyseliny (tryptofanu), která se dodává přímo potravou. Aby mohl působit v mozku, musí se nejprve uvolnit. Lépe se uvolní tehdy, když sníme těstoviny bez masa, ryb nebo sýra. Odborně řečeno: karbohydráty bez proteinů.

Kuskus (také znám jako kus-kus nebo cous-cous): celozrnná drobná kulatá těstovina; tradiční africký pokrm; rychlý a zdravý. Kuskus je produkován z celých zrn, proto obsahuje spoustu cenných látek obsažených právě v obalových vrstvách zrna a také vlákninu. Použití je stejné jako u rýže či jiných obilovin. Je vhodný pro rychlou přípravu jídel, ale i náročnějších pokrmů.



Těstoviny se žampiony
Bezvaječné těstoviny, cibule, olej, žampiony, pórek, sůl.

Uvaříme těstoviny ve slané vodě podle návodu a scedíme je. Zpěníme na rostlinném tuku cibulku, přidáme pokrájené žampiony a pórek. Dusíme do měkka, pak vmícháme těstoviny a dosolíme.
[top]


Špagety s žampionovou omáčkou
Omáčka: rostl.tuk, 1 velká cibule, 1 stroužek česneku, 200-300g žampionů, trocha hladké mouky, trocha vody, sůl, pepř, mletá sladká paprika, bazalka (a další koření podle chuti)

Na tuku orestuje nakrájenou cibuli. Zaprášíme červenou paprikou a pouze krátce opražíme. Poté přidáme očištěné a na plátky nakrájené žampiony a podlijeme vodou. Přidáme sůl, pepř, prolisovaný česnek, bazalku a necháme podusit. Zahušťujeme hladkou moukou rozmíchanou ve vodě. Omáčka se hodí jak na těstoviny, tak na rýži. Nakonec sypeme posekanou petrželkou.
[top]


Těstoviny s rajskou omáčkou
Těstoviny, cibule, olej, mouka, rajčata, tymián, bobkový list, nové koření, pepř, sůl, ocet.

Rajská omáčka: na tuku zpěníme cibuli, zasypeme moukou a usmažíme tmavší jíšku, rozředíme, povaříme. Přidáme oloupaná, rozmixovaná rajčata (loupeme po spaření rajčat) s tymiánem, bobkovým listem, novým kořením a pepřem a vaříme. Nakonec osolíme, osladíme a okyselíme octem.
[top]


Těstoviny s kysaným zelím
1 balíček těstovin, 1 velký pórek, 700g kysaného zelí, červená mletá paprika.

Na oleji zpěníme nakrájený pórek, přidáme mletou papriku a zelí, společně osmahneme. Hotové smícháme s uvařenými těstovinami, promícháme a 15min. zapékáme v troubě.
[top]


Těstoviny s plněnou paprikou
Těstoviny, olej, uzené tofu, červená paprika, okurka, rajčata, grilovací koření, mletá sladká paprika, česnek, sůl, salát.

Po uvaření těstoviny propereme v teplé vodě, aby se neslepily, a necháme odkapat. Pak je osmažíme na troše oleje s grilovacím kořením a na talíři sypeme strouhaným tofu. K tomu podáváme plněnou červenou papriku. Náplň: okurka, rajče, tofu uzené, trocha pálivého koření (pepř, paprika, česnek, sůl). Syrové promícháme a zabalíme do salátového listu namočeného v oleji a vše vsuneme do papriky.
[top]


Rigatoni al Pomodori
230 g čerstvého špenátu nebo salátu , 340 g těstovin rigatoni/kolínek
Na omáčku na těstoviny: 600 g čerstvých rajčat , 1 lžička olivového oleje , 1 malá cibule , 4 stroužky česneku nasekat , 1 svazek "bouquet garni" (svazek tymiánu, šalvěje a majoránky svázané do otýpečky provázkem) , sůl, pepř podle chuti


Na pánev na rozehřátý olej dáme zesklovatět cibulku s česnekem a můžeme přidat trochu bílého vína. Pak přidáme nakrájená čerstvá rajčata a snažíme se je během míchání rozmačkat. Na pánev k rajčatům přiložíme také snopeček čerstvých bylinek svázaných provázkem a necháme je zde zvolna vyvařovat v omáčce. Musíme pokrm pomalu dusit, opravdu jen zvolna. Když jsou rajčata úplně rozvařená propasírujeme omáčku přes cedník. Těstoviny "rigatoni" uvaříme v osolené vodě "al dente" (ne úplně do měkka), neproplachujeme a ihned promícháme s připravenou rajčatovou omáčkou. Talíř vyložíme zelenými lístky špenátu nebo salátu (něco dobrého, ale zeleného) a na ně doprostřed talíře nalijeme směs s těstovinami. Na povrch teplého pokrmu můžeme nastrouhat tofu.
[top]


Fatayer - libanonské taštičky se špenátem
Na těsto:1 kg hladké mouky , 10 g droždí , sůl, cukr
Na náplň: cibule , špenát čerstvý , koření sumac (případně vynecháme a nahradíme podle chuti citrónovou šťávou) , kyselina citrónová (nebo šťáva z citrónu) , 3 lžíce olivového oleje , piniové oříšky
Příloha: zeleninový salát


Z mouky a vody a kvásku vypracujeme těsto a necháme odležet. Z těsta pak vyválíme placku a vykrojíme kolečka. Do koleček vkládáme špenátovou nádivku a nahoru nasypeme piniové oříšky a zabalíme do tvaru trojúhelníku. Dáme na pekáč a upečeme v troubě. Podáváme položené na zeleninový salát.
Příprava špenátové nádivky: Čerstvý špenát nakrájíme nadrobno a cibulku velmi jemně posekáme na malé kousky a smícháme. Přidáme arabské koření sumac, citrónovou šťávu, olivový olej a vše dobře promícháme.
[top]


Základní příprava celozrnného kuskusu
* 1. způsob: vložte kuskus do síta a propláchněte. I se sítkem vložte do mísy s vlažnou vodou a nechejte namočené cca 10 min. (množství vody takové, aby byl kuskus ponořený). Následně vařte v sítku na párou cca 10 minut.

* 2. způsob: kuskus vložte do mísy a zalijte vařící vodou 1:2. Jemně pročechrejte vidličkou. Nechejte 10 minut odpočinout pod pokličkou.

Takto připravený kuskus můžete dále upravovat opékáním, marinováním, dušením s dalšími ingrediencemi, zapékáním atd.
[top]


Kuskus s bazalkou [foto]
1 porce: 1/2 hrnku kuskusu, 1/2 - 3/4 hrnku vody, zel. bujón, olivový olej, pár lístků čerstvé bazalky, bílé hrozno, rajčata, oříšky (vlašské, lískové, mandle...)

Kuskus s kouskem zel.bujónu a trochou oliv. oleje zalejeme horkou vodou v poměru 1:1, a pár minut vaříme do změknutí. Po odstavení vmícháme nasekanou čerstvou bazalku, kuličky hrozna, kousky rajčat, nasekané oříšky a pro zjemnění opět trochu oliv. oleje nebo rostl. másla.
[top]


Oříškovosemínkový kuskus se zázvorem
1 hrnek kuskusu, 1 střední cibule, 1 zelená paprika, 1/2 hrnku mraženého hrášku, 1/4 kostky uzeného tofu, hrst arašídů a slunečnicových semínek, 1 lžička sezamových a zlatých lněných semínek, sojová omáčka, kousek kořene zázvoru, olivový olej

Kuskus nasypeme do jakékoliv nádoby, zalejeme vařící vodou (asi 1 cm nad okraj) a necháme odstát. Na oleji zpěníme na kostičky nakrájenou cibuli a necháme osklovatět. Přidáme na kousky nakrájenou papriku a podusíme. Pak zastříkneme sojovou omáčkou a opět chvilku dusíme. Mražený hrášek chvilku povaříme a přidáme s uzeným tofu (na kostičky nakrájeným), oříšky a semínky, promícháme a vmícháme kuskus, který zatím nabobtnal. Opět zastříkneme sojovou omáčkou podle toho, jak chceme mít pokrm slaný. Nakonec přidáme zázvor podle chuti, který nakrájíme na tenká kolečka a pak na malinké kostičky.
[top]


Kuskus Casablanca
1 hrnek celozrnného kuskusu, 2 mrkvičky krájené na plátky, 1/4 celeru krájeného na plátky, 1 tofu, 200 g vařené cizrny, rajčatová šťáva, hrst rozinek, 1 nakrájená cibule, curry, houby, pálivá paprika, hrst sekaných vlašských ořechů, sůl.

Na pánvi osmahněte tofu nakrájené na kostky, cibuli, mrkev, celer, houby, ořechy. Přidejte ostatní ingredience, přiveďte do varu, zakryjte a duste 30 min. Mezitím uvařte kuskus podle základního receptu. Hotový kuskus podávejte s připravenou směsí.
[top]


„Kuskusoto“ s tofu
cibule nakrájená 1/2 š, olej slunečnicový 1 PL, voda 2 PL, würzl 2 čl, kořenová zelenina + hrášek 1 š, paprika mletá sladká 1,5 čl, voda 3 š, česnekový prášek 2 čl, bazalka 1/3 - 1/2 čl, saturejka 1/3 - 1/2 čl, bílé tofu na menší kostky 200 g, shoyou - sójová omáčka 1,5 PL, olej 1 PL, kuskus celozrnný 1/2 - 3/5 š, uzené tofu na strouhání 1/5 kostky

Cibuli podusíme na oleji a vodě, ochutíme, přidáme zeleninu. Po chvíli dušení zasypeme paprikou a ihned zalijeme vodou, ochutíme Tofu nakrájené na kostky pokapeme sójovou omáčkou a olejem a zapečeme v troubě – asi 10 minut. Do vody přidáme kuskus a vaříme asi 3 minuty a pod pokličkou necháme dojít asi 10 minut. Potom zamícháme zapečené tofu a v případě potřeby dosolíme. Podáváme s na vrch nastrouhaným uzeným tofu a se syrovou zeleninou.
[top]


Kuskus s fazolemi
pórek nakrájený 1 š (1 š = 2 dcl), olej 1 PL, voda 5 PL, droždí francouzské sušené 3 PL, rajčatový protlak 2 PL, voda 1 š, würzl 1 čl, česnekový prášek 1 čl, petrželová nať sušená 1 čl, fazole uvařené na měkko 2 š, kuskus celozrnný 2 š

Pórek podusíme na oleji a vodě. Po vydušení přidáme sušené droždí a zalijeme rajčatovým protlakem. Po chvíli dušení zalijeme vodou a ochutíme a převaříme. Přidáme uvařené fazole a kuskus, spolu podusíme asi 2 – 3 minuty, podle vlastní chuti můžeme dochutit. Podáváme na salátovém listu se zeleninovým salátem.
[top]


Kuskus salát 1
Celozrnný kuskus, uvařená cizrna, okurka, rajčata, černé olivy, jablečný ocet, olivový olej

Jednoduše smíchejte vychlazený uvařený kuskus s cizrnou, nakrájenou zeleninou a olivami. Zakapejte jablečným octem a olivovým olejem. Nechejte 1 hodinu uležet.
[top]


Kuskus salát 2
1/2 hrnku celozrnného kuskusu, malá žlutá dýně, zelený pepř, brokolice, zelená mladá cibulka, mrkvička

Dýni a brokolici nakrájejte na vetší kousky a ponořte do vařící vody na 2 minuty (blanšírování). Ostatní zeleninu nakrájejte, smíchejte s blanšírovanou zeleninou a nevařeným kuskusem a zalijte následujícím dresingem. Uložte do chladna na 2 hodiny a podávejte.

Dresing: 2 lžíce olivového oleje, 3 lžíce vinného octa, 1 hrnek vody, cukr, drcený kardamon, drcený koriandr, curry
[top]


Kuskus se zeleninou z Jihu
250 g celozrnného kuskusu, 100 g uvařené cizrny, 200 g seitanu, 3 nakrájené cibule, 1 červená a 1 zelená paprika, 2 cukety, 1 lilek, 2 rajčata, 2 mrkve, 4 petrželové natě, 3 utřené stroužky česneku, pepř, curry, kmín, bobkový list, tymián, olivový olej, tamari – sojová omáčka, mořská sůl

Kuskus připravte podle základního receptu. Zeleninu očistěte a nakrájejte na velké kousky. Cibuli a mrkev osmahněte na olivovém oleji a přidejte vodu, petrželku a koření, duste. Po 10 minutách přidejte papriku a lilek a o něco později také cukety a rajčata. Mezitím opečte kousky seitanu na troše oleje a ochuťte tamari, přidejte cizrnu a chvíli duste. Servírujte s kuskusem.
[top]


Taboulé
2 hrnky celozrnného kuskusu, 1 citrón, 5 šťavnatých rajčat, 1 malá okurka, 1 červená paprika, 2 šalotky, 4 - 6 lístků máty, 1 stroužek česneku, 5 polévkových lžic olivového oleje, bylinná sůl, černý pepř – čerstvě pomletý

Kuskus (nevařený) smíchejte s citrónovou šťávou. Nakrájenou zeleninu, utřený česnek a nasekanou mátu smíchejte s kuskusem. Přidejte lístečky máty nakrájejte na jemno, s utřeným česnekem. Vmíchejte olivový olej, bylinnou sůl a pepř a nechejte 4 – 5 hodin stát v chladnu. Nakonec ještě jednou ochuťte a studené servírujte.
[top]


Zeleninový kuskus s fazolemi
200 g připraveného celozrnného kuskusku, 1 velká cibule, 1/2 lžičky pálivé papriky, 1 1/2 lžičky pepře, 1/2 lžičky soli, rajský protlak, 3 - 4 hřebíčky, 3 cukety, 3 mrkve, 4 nové brambory, 1 paprika, 200 g vařených fazolí.

Osmahněte nakrájenou cibulku na oleji, přidejte koření a rajský protlak, povařte 2 minuty. Vložte nakrájenou zeleninu, přilijte vodu a duste pod pokličkou cca 20 min. Na konec přidejte fazole a hotový kuskus.
[top]


Barevný kuskus
rostl. máslo, pažitka 1 svazek, cuketa 1 ks, mrkev 2 ks, květák 250 g, koriandr 2 lžíce, lilek 300 g, chilli paprička 1 ks, vývar zeleninový 300 ml, cibulka mladá 1 svazek, celer řapíkatý 1 ks, skořice celá, chilli, cizrna konzervovaná 400 g, kurkuma 1 lžička, kuskus 300 g

Cibuli a papričku nakrájíme na kousky, zázvor nastrouháme. Na tuku osmahneme cibulku s papričkou, přidáme kurkumu, chilli a zázvor. Směs zalijeme vývarem, přidáme nakrájenou mrkev, lilek a skořici, dusíme asi 5 minut. Pak přidáme rozebranou brokolici, cuketu, celer, nálev z cizrny, koriandr a pažitku a nakonec i cizrnu. Kuskus zalijeme vodou, necháme odstát 5 minut, vmícháme máslo a podáváme se zeleninou.
[top]


Kuskusový nákyp se zeleninou
olej slunečnicový 1 PL, cibule nakrájená 3 PL, kurkuma 1 čl, würzl 1 čl, směs mražené zeleniny 2 š (1š = 2 dcl), voda 2 š, sůl 1 čl, petrželová nať sušená 1 čl, česnekový prášek 1 čl, celozrnný kuskus 5 – 6 PL, sušené lahůdkové droždí 2 PL, sójová smetana Provamel 1 – 2 PL, olej na vymazání trochu, sójová smetana na vrch na přelití

Na oleji osmažíme cibuli a přidáme würzl a kurkumu. Přidáme mraženou zeleninu a zalijeme vodou, uvedeme do varu, ochutíme. Přidáme kuskus a na mírném plameni vaříme asi 10 minut do rozvaření (na kaši). Zamícháme sušené droždí a sójovou smetanu a necháme chvíli stát. Vymažeme plech nebo nádobu, ve které budeme jídlo zapékat. Jídlo dáme do nádoby max. do výšky 3 – 4 cm, uhladíme vrch a pokapeme sójovou smetanou. Jídlo zapečeme v troubě – asi 20 minut. Po částečném zchladnutí ji můžeme krájet a podávat s bramborovou kaší, nebo samotné se zeleninovým salátem.
[top]


<<< zpět